Be2Can je výberová prehliadka festivalových filmov
Chceme dostať k divákom filmy, ktoré ponúkajú vhľad do aktuálneho festivalového diania a v bežnej distribúcii chýbajú. Neobmedzujeme sa iba na "uvádzanie", naším cieľom je kritická selekcia a diskusia — o filmoch, festivaloch, ich dramaturgii, politike a cenách.
Usporiadatelia Porota Manifest
Uplynulé ročníky online
Nestihli ste predchádzajúce ročníky Be2Can, alebo si len chcete oživiť spomienky? Pozrite si film online vo videotéke Edisonline.
Filmy online

Usporiadatelia

Na festivalový film sa pozeráme kriticky, nezávisle a profesionálne. Prehliadku organizuje tím filmovej distribučnej spoločnosti Film Europe, a to od výberu filmov až po diskusie s hosťami. Be2Can založil Ivan Hronec s ambíciou vytvoriť otvorenú platformu pre dôstojnú prezentáciu kvalitného filmu.

Porota

Petr Chromčák

Petr Chromčák je študentom magisterského stupňa v ateliéri strihovej skladby. Filmovej tvorbe sa venuje už od štúdia na strednej filmovej škole v Zlíne. Ako strihač sa podieľal na krátkych hraných i dokumentárnych filmoch, od dvoch epizód cyklu Vzdelávanie 21. storočia pre RTVS o slovenskej kurikulárnej reforme cez queer sociálny dokument Otrávená studňa až po esejistický film Pohádka o cestě k moři. V rámci programu Taiwan Pitch natočil v Tchaj-peji krátky film pre TaiwanPlus, zúčastnil sa na European Editing Masterclass v Bruseli (Belgicko), zameranom na strih dokumentárnych filmov, či na rezidenčnom pobyte Frontal Shot v Melgacu (Portugalsko), zameranom na etnografický film. Rád skúma nové formy a ambivalentné témy a príležitostne sa venuje umeleckým multimediálnym inštaláciám.

Andrej Zelenec

Andrej Zelenec je študentom štvrtého ročníka réžie hraného filmu. V druhom ročníku absolvoval akademický rok na poľskej filmovej škole v Lodži, ktorý zavŕšil krátkym filmom Posledný deň. Vo svojich filmoch sa venuje citlivým ľuďom, ktorí svoje city ukrývajú. Jedným z nich je aj jeho aktuálny bakalársky film Odviate tichom, nostalgická dráma o spomienkach, ktorú onedlho čaká festivalová distribúcia.

Adrián Biháry

Adrián Biháry je študentom piateho ročníka scenáristiky hraného filmu. Vyrastal na pixarovkách, ale jedného dňa videl otca pozerať Hostel, čo v ňom prebudilo lásku k príbehom schopným traumatizovať – či už strachom, alebo dojatím. Vo svojej tvorbe spája drámu so žánrom a dáva hlas mladým ľuďom, ktorí priveľa snívajú a priveľa premýšľajú. Momentálne dokončuje celovečerný scenár o chlapčenskom dospievaní, ktorý sa odohráva počas horúceho osudového leta, keď sa končí svet. Adrián pochádza z Trnavy, miluje Salingera a francúzske filmy a je škorpión.

Nataša Bošková

Nataša Bošková študuje na magisterskom stupni fotografiu a nové médiá. V rámci bakalárskeho stupňa študovala vďaka programu Erasmus na Royal Academy of Fine Arts (KASK) v Belgicku a tento ročník začína na Academy of Fine Arts vo Viedni. Vo svojej konceptuálnej tvorbe sa zaoberá symbiózou živých tvorov, ich vzájomnými vzťahmi, spôsobmi komunikácie a zmyslovým vnímaním. Skúma fotografiu ako médium, experimentuje s pohyblivým obrazom, s videom a so zvukom. Svoje projekty vystavovala najmä na spoločných výstavách na Slovensku, ale aj v Česku, Belgicku a Srbsku. Profesionálne sa venuje primárne dokumentovaniu festivalov, výstav, natáčaniu seriálov alebo filmov a aktuálne pôsobí aj v organizačnom tíme Nadácie Slovak Press Photo.

David Hangonyi

David Hangonyi študuje na magisterskom stupni fotografiu a nové médiá. Vo svojom umeleckom rozvoji kladie dôraz na experimentovanie a technické inovácie nielen v rámci média fotografie. Ako fotograf a umelec sa vo svojej tvorbe sústreďuje na vizuálne umenie a inštalácie, v ktorých kombinuje médium fotografie s celým spektrom multisenzorických prvkov. Kladie dôraz na otázky materiálnosti v kontexte vzťahu medzi digitálnym a fyzickým priestorom. Multidisciplinárny prístup a neustále posúvanie či mazanie hraníc možností v rámci horizontu vizuálneho zobrazovania mu umožňuje spochybňovať status quo a podnecovať diskusiu o podstate toho, „na čo sa dívam“.

Manifest Be2Can

Objektívna dramaturgia

Primárnym zdrojom filmov sú hlavné súťaže troch áčkových filmových festivalov – Berlinale, Benátok a Cannes.
Sekundárnym zdrojom sú programy vedľajších súťažných aj nesúťažných sekcií. Čiastočne prijímame voľby festivalových dramaturgov i porôt a festival komponujeme na základe ich predvýberu. Zaujímajú nás víťazné filmy a vo všeobecnosti úlohy významných festivalových cien, a to aj v momentoch, keď máme o ich kvalitách pochybnosti.

Filmová galéria

Hlavné súťaže veľkých festivalov vnímame ako reprezentatívnu sondu do súčasných trendov festivalovej kinematografie aj ako podnet pre polemiku.
Ponúkame prísne kurátorovanú galériu diel, ktorá vstupuje so súťažnými sekciami do dialógu. Je okrem iného aj starostlivým filtrom, ktorý zohľadňuje pozoruhodné tituly, ktoré mohli z rôznych dôvodov uniknúť pozornosti porôt. Ponúkame divákom jasný pohľad na to, čo hýbe súčasným artovým filmom.

Festivalová rezonancia

Na festivaloch počúvame, čítame, zúčastňujeme sa debát v kuloároch. To nám pomáha určiť, ktoré filmy majú silnú vibráciu, vyvolávajú diskusiu a otvárajú zaujímavé témy.
Rezonancia filmu býva v dôsledku dôležitejšia ako cena, ktorú filmu udelí porota. Na hlavnú cenu sa zabudne, ak ju nezíska titul s potenciálom osloviť publikum a kritiky. Zabudnutý film môže naopak do budúcnosti rezonovať silnejšie ako držiteľ prestížnej ceny.

Priestor pre objavy

Be2Can nie je nevyhnutne prehliadkou najväčších mien, ktoré budia pozornosť samy o sebe.
Sústreďuje sa aj na menej známych tvorcov na úplnom začiatku kariéry, ktorí prinášajú inovatívny pohľad na film alebo majú pozoruhodnú poetiku, schopnú nadväzovať na výrazné trendy festivalového filmu. Nechceme publiku ponúkať len osvedčené voľby, motivujeme ho, aby mal chuť objavovať.

Diskutovať a počúvať

Vstupenka je zároveň pozvánkou na diskusiu.
Chceme divákov vtiahnuť do festivalového diania a prostredníctvom odborných úvodov, prednášok, besied s tvorcami, masterclass im ponúknuť nadštandardné informačné zázemie pre jednotlivé filmy z prehliadky. Naším cieľom je zlepšiť povedomie o dianí na festivalovej scéne a podnietiť debatu. Nekonštatujeme, pýtame sa. Samých seba aj nášho publika.

V širšej perspektíve

Veľkí tvorcovia sa v hlavných súťažiach nezjavujú ako blesk z jasného neba. Pozorne sledujeme dianie nielen mimo hlavnej sekcie „veľkej trojky“, ale aj na ostatných výrazných európskych festivaloch.
Aj keď sa film neobjaví v portfóliu Be2Can, budeme ho vždy zohľadňovať pri vytváraní kontextu k našim titulom – na webe, sociálnych sieťach, vo festivalovom magazíne aj v sprievodných prednáškach.

Otvorený festival

Výber filmov sa neobmedzuje iba na portfólio Film Europe Media Company.
Hlavná programová časť Be2Can je otvorená pre všetkých distribútorov. Jej cieľom je dostať artové filmy do povedomia a získať pre ne publicitu, ktorá im prináleží.

Hostia, nie tváre

Nespoliehame sa na mediálny glamour, záleží nám na inšpiratívnych postrehoch a námetoch na diskusiu.
Keď zvažujeme delegácie k festivalovým filmom, volíme hostí tak, aby prinášali skutočne zaujímavý vhľad do tvorby filmu, ktorý reprezentujú.

Bez populizmu

Vieme, že naše filmy nie sú pre všetkých.
Komunikáciu cielime na tých, ktorí vedia, čo chcú a prečo to chcú.
Súbory cookie zhromažďujeme s cieľom lepšie konfigurovať služby webovej stránky. Súhlasom nám umožňujete získavať anonymizované štatistické údaje. Viac informácií nájdete tu. Ďakujem!
Nie
Súhlasím