Be2Can je výberová prehliadka festivalových filmov
Chceme dostať k divákom filmy, ktoré ponúkajú vhľad do aktuálneho festivalového diania a v bežnej distribúcii chýbajú. Neobmedzujeme sa iba na "uvádzanie", naším cieľom je kritická selekcia a diskusia — o filmoch, festivaloch, ich dramaturgii, politike a cenách.
Hosté Porota Usporiadatelia Manifest
Uplynulé ročníky online
Nestihli ste predchádzajúce ročníky Be2Can, alebo si len chcete oživiť spomienky? Pozrite si film online vo videotéke Edisonline.
Filmy online

Hosté

Laeni Geiseler

Laeni Geiseler je talentovaná nemecká herečka známa z televízie aj filmu. V roku 2025 si získala pozornosť divákov hlavnou úlohou vo filme Čo vie Marielle, ktorý po premiére na Berlinale dorazí aj na 12. ročník Be2Can – s osobným uvedením herečky v Bratislave. Laeni si zahrala aj vo filme Pohľad do slnka, ocenenom na MFF Cannes, a v druhej sérii historického seriálu Netflix The Empress. Okrem herectva sa venuje spevu a tancu, pričom v roku 2019 získala prvé miesto na Austrian Open v kategórii muzikál a showdance.

Porota

Paulína Hampachelová

Študuje v Ateliéri kameramanskej tvorby, FTF VŠMU, 5. ročník. K filmovaniu ju priviedlo jazdectvo, vďaka ktorému začala vnímať svet cez hľadáčik fotoaparátu. Absolvovala študijný pobyt v poľskej Lodži, ktorý jej priniesol nové perspektívy do svojej tvorby. Rada skúša rôzne štýly a žánre a spolupracuje s kreatívnymi ľuďmi.

Jakub Horňák

Študuje v Ateliéri filmovej a televíznej réžie, FTF VŠMU, v 3. ročníku. Pred štúdiom pôsobil v Slovenskom rozhlase ako majster zvuku, kde sa venoval rozhlasovým hrám. Momentálne pracuje na svojom rozhlasovom debute a pripravuje scenár k svojmu bakalárskemu filmu. Vo svojej tvorbe sa zameriava na mladých ľudí, ktorí sa cítia stratení, no dostanú možnosť zmeniť svoj život.

Norbert Krištof

Norbert Krištof je grafický dizajnér, vizuálny umelec a pedagóg. Popri štúdiu v Ateliéri digitálnych umení VŠVU pôsobí ako stredoškolský učiteľ. Vo svojej tvorbe skúma potlačené aspekty osobnosti, formujúce naše vnútorné konflikty a ich prejavy v anonymnom prostredí internetu. Témy spracúva prostredníctvom videohier, 3D grafiky a animácie.

Daniel Mackových

Študuje v Ateliéri strihovej skladby, FTF VŠMU, v 3. ročníku. Ako strihač sa podieľal na krátkych študentských hraných i dokumentárnych filmoch, pri niektorých z nich bol aj spoluautorom scenára. V roku 2024 sa zúčastnil medzinárodného workshopu European Editing Masterclass v Banskej Štiavnici. Momentálne pripravuje bakalársky film.

Karla Šavrtková

Študentka 5. ročníka Katedry fotografie a nových médií, VŠVU. tvorbe sa zaoberá krízou pamäte a identity v postsocialistickom kontexte. Jej výskumne orientované projekty prepájajú fotografiu, video a archívny materiál, pričom kľúčovú rolu v jej praxi zohráva terénny výskum a spolupráca s komunitami. Absolvovala študijné pobyty na Royal Academy of Fine Arts v belgickom Gente a na Aalto University vo Fínsku. Od roku 2024 je členkou medzinárodného kolektívu Rethinking Eastern Europe.

Usporiadatelia

Na festivalový film sa pozeráme kriticky, nezávisle a profesionálne. Prehliadku organizuje tím filmovej distribučnej spoločnosti Film Europe, a to od výberu filmov až po diskusie s hosťami. Be2Can založil Ivan Hronec s ambíciou vytvoriť otvorenú platformu pre dôstojnú prezentáciu kvalitného filmu.

Manifest Be2Can

Objektívna dramaturgia

Primárnym zdrojom filmov sú hlavné súťaže troch áčkových filmových festivalov – Berlinale, Benátok a Cannes.
Sekundárnym zdrojom sú programy vedľajších súťažných aj nesúťažných sekcií. Čiastočne prijímame voľby festivalových dramaturgov i porôt a festival komponujeme na základe ich predvýberu. Zaujímajú nás víťazné filmy a vo všeobecnosti úlohy významných festivalových cien, a to aj v momentoch, keď máme o ich kvalitách pochybnosti.

Filmová galéria

Hlavné súťaže veľkých festivalov vnímame ako reprezentatívnu sondu do súčasných trendov festivalovej kinematografie aj ako podnet pre polemiku.
Ponúkame prísne kurátorovanú galériu diel, ktorá vstupuje so súťažnými sekciami do dialógu. Je okrem iného aj starostlivým filtrom, ktorý zohľadňuje pozoruhodné tituly, ktoré mohli z rôznych dôvodov uniknúť pozornosti porôt. Ponúkame divákom jasný pohľad na to, čo hýbe súčasným artovým filmom.

Festivalová rezonancia

Na festivaloch počúvame, čítame, zúčastňujeme sa debát v kuloároch. To nám pomáha určiť, ktoré filmy majú silnú vibráciu, vyvolávajú diskusiu a otvárajú zaujímavé témy.
Rezonancia filmu býva v dôsledku dôležitejšia ako cena, ktorú filmu udelí porota. Na hlavnú cenu sa zabudne, ak ju nezíska titul s potenciálom osloviť publikum a kritiky. Zabudnutý film môže naopak do budúcnosti rezonovať silnejšie ako držiteľ prestížnej ceny.

Priestor pre objavy

Be2Can nie je nevyhnutne prehliadkou najväčších mien, ktoré budia pozornosť samy o sebe.
Sústreďuje sa aj na menej známych tvorcov na úplnom začiatku kariéry, ktorí prinášajú inovatívny pohľad na film alebo majú pozoruhodnú poetiku, schopnú nadväzovať na výrazné trendy festivalového filmu. Nechceme publiku ponúkať len osvedčené voľby, motivujeme ho, aby mal chuť objavovať.

Diskutovať a počúvať

Vstupenka je zároveň pozvánkou na diskusiu.
Chceme divákov vtiahnuť do festivalového diania a prostredníctvom odborných úvodov, prednášok, besied s tvorcami, masterclass im ponúknuť nadštandardné informačné zázemie pre jednotlivé filmy z prehliadky. Naším cieľom je zlepšiť povedomie o dianí na festivalovej scéne a podnietiť debatu. Nekonštatujeme, pýtame sa. Samých seba aj nášho publika.

V širšej perspektíve

Veľkí tvorcovia sa v hlavných súťažiach nezjavujú ako blesk z jasného neba. Pozorne sledujeme dianie nielen mimo hlavnej sekcie „veľkej trojky“, ale aj na ostatných výrazných európskych festivaloch.
Aj keď sa film neobjaví v portfóliu Be2Can, budeme ho vždy zohľadňovať pri vytváraní kontextu k našim titulom – na webe, sociálnych sieťach, vo festivalovom magazíne aj v sprievodných prednáškach.

Otvorený festival

Výber filmov sa neobmedzuje iba na portfólio Film Europe Media Company.
Hlavná programová časť Be2Can je otvorená pre všetkých distribútorov. Jej cieľom je dostať artové filmy do povedomia a získať pre ne publicitu, ktorá im prináleží.

Hostia, nie tváre

Nespoliehame sa na mediálny glamour, záleží nám na inšpiratívnych postrehoch a námetoch na diskusiu.
Keď zvažujeme delegácie k festivalovým filmom, volíme hostí tak, aby prinášali skutočne zaujímavý vhľad do tvorby filmu, ktorý reprezentujú.

Bez populizmu

Vieme, že naše filmy nie sú pre všetkých.
Komunikáciu cielime na tých, ktorí vedia, čo chcú a prečo to chcú.
Súbory cookie zhromažďujeme s cieľom lepšie konfigurovať služby webovej stránky. Súhlasom nám umožňujete získavať anonymizované štatistické údaje. Viac informácií nájdete tu. Ďakujeme!
Nie
Súhlasím